Zorgbeleid
Contactgegevens van onze zorgcoördinatoren:
Voor de kleuterschool --> Tamara Van den Boogaert: zorg.kleuterschool@de4sprong-3d.be
Voor de lagere school --> Paulien Lambrechts: zorg.lagereschool@de4sprong-3d.be
Het zorgbeleid heeft als fundament ‘samenwerken’. Samen met alle betrokken partijen (de leerkrachten, de directeur, de ondersteuners, de ouders en de leerling) zorgen we samen voor onze leerlingen. (We werken constructief samen.) Door samen te werken creëren we een brede kijk op iedere leerling om hen op die manier maximale ontplooiingskansen te bieden. Als schoolteam vinden we het belangrijk dat elk kind zich goed voelt en kan leren op school! Zorg, zorgen voor onze leerlingen, begint bij de leerkracht. (De leerkracht doet ertoe.) De leerkrachten geven graag les bij ons op school!
De klasleerkracht is de deskundige voor zijn/haar leerlingen in de klas. Vanuit een positief klasklimaat stimuleert de leerkracht de ontwikkeling van de leerling en tracht problemen te voorkomen. Dit doen we door het opstellen van duidelijke schoolregels en klasafspraken zodat de leerlingen weten wat wel en niet mag. We geven doelgerichte, kwalitatieve instructies aan de leerlingen, volgen de kinderen systematisch op via observaties en toetsen en geven vanuit daar gerichte differentiatie en feedback.
Wanneer er meer ondersteuning nodig is, in de vorm van verrijking of extra ondersteuning wordt de leerkracht intern begeleid door de zorgcoördinator en directeur. Een goede samenwerking met de leerling, de ouders en collega’s is hierbij essentieel. (Het gaat om afstemming en wisselwerking.) Samen kijken we naar wat goed gaat (positieve aspecten zijn van groot belang), waar er extra onderwijsbehoeften zijn en hoe we hier samen aan tegemoet kunnen komen om de leerling stappen vooruit te laten zetten. (De onderwijsbehoeften staan centraal.)
De zorg voor de leerlingen kan ook uitgebreid worden. Wanneer bovenstaande acties ontoereikend zijn kan er hulp ingeroepen worden van externen, het ondersteuningsnetwerk en het CLB. De ondersteuning die ingezet wordt, wordt steeds besproken met de leerling en de ouders. (We werken systematisch en transparant.)
Wanneer we met alle partijen merken dat de leerling meer gebaat zou zijn met onderwijs op maat, wordt een individueel aangepast curriculum opgesteld door de zorgcoördinator en het CLB. Op basis van dit IAC zal de leerling een aangepast traject volgen binnen het gewoon- of buitengewoon onderwijs.
We streven ernaar om een positieve leeromgeving te creëren waarin elke leerling zich gewaardeerd en ondersteund voelt.